Er du typen der hellere vil springe over hvor gæret er lavest?
Og samtidig få de bedste SEO resultater?
Så kan dette være den helt rette artikel for dig. I denne artikel fremviser jeg nemlig en strategi for, at spotte mulighederne for at skabe de bedste placeringer på Google.
Strategien går således ud på at udvælger de bedste søgeord at have fokus på, som du nemmest kan opnå placeringer på, igennem dit arbejde med SEO.
Følg disse 7 tips til at spotte de rigtige søgeord til dit arbejde…
Forud for anvendelsen af denne strategi antager jeg, at du har et bredt udgangspunkt af søgeord fra din søgeordsanalyse. Herunder fundet en række rigtig fede søgeord, hvori du blot skal vælge de helt rette søgeord til dit arbejde.
Tips til at spotte en svag resultatliste
Den grundlæggende strategi jeg fremsætter i denne artikel går ud på, at spotte de svageste resultatlister – for herved at udvælge de(t) rette søgeord med større sandsynlighed for at opnå gode placeringer.
Der findes en række tools som kan gøre dette for dig, herunder Semrush, KWFinder og Ahrefs. Dog vil resultaterne heraf være af svingende kvalitet, og herved opstår behovet for denne artikel.
Følgende 7 tips kan således bruges manuelt, når du står med valget imellem to – eller flere – søgeord. Dog kan flere tools nemt trække disse tale til dig – herunder særligt ’SEOquake Chrome extension’ og ’SEOtools for Excel’.
Tip #1: Indgående links
Tjek antallet af indgående links til den præcise URL, som konkurrenterne ranker på i top 10. Det er i større grad underordnet hvor mange links, som hjemmesiden har totalt, da det i langt større grad er antallet af links til den direkte URL, der har betydning for placeringen.
Resultatet du ønsker at se er; at der er få indgående links til den pågældende URL samt ingen af URL’erne i top 10 har monopol på indgående links.
Tip #2: Page titles & Meta beskrivelse
Hvorvidt konkurrenterne har optimeret page titles og/eller meta beskrivelser, i forhold til det søgte søgeord, er en god indikator af hvorvidt de aktivt har forsøgt at ranke på søgeordet eller blot er blevet placeret her af Google.
Eksempelvis vil en stor del af resultatlisten for ”græsslåmaskine” være henvendt til plæneklipper. Hvilket bliver endnu mere fremtrædende, når der tillægges blot et ord til søgningen.
Resultatet du ønsker at se er; at meget få af de pågældende page titles og/eller meta beskrivelser indeholder dit valgte søgeord. Eller i tilfældet hvor du har søgt mere longtail, ikke nævner hovedsøgeordet.
Tip #3: Korrekt URL
Ligesom med page title er URL’en en nem indikator til at se, hvorvidt det pågældende søgeord har været i fokus for den pågældende hjemmesiden. Resultatet du ønsker at se er; at inden eller meget få har gjort brug af det valgte søgeord i URL’en i præcis eller tæt relateret format.
Tip #4: Typer af sider
Selvom styrken nemmeste vurderes igennem tip 1, hvor du kigger på links, så kan typen af domæne ligeså være vigtig at kigge på. Hvor mange direkte konkurrenter er der på resultatlisten? Hvor mange affiliate sider? hvor mange informationssider? hvor mange døde hjemmesider? hvor mange EMD? etc.
Resultatet du ønsker at se er; at der er en bred sammensætning af direkte konkurrenter, affiliate hjemmesider og andre sider.
Tip 5: Freshness
Google har i deres algoritme formentlig indbygget en indikator omkring ’freshness’. Således at nyt indhold, ofte, foretrækkes overfor gammelt indhold. Dette er formentlig særlig tilknyttet områder, hvor information hurtig bliver irrelevant over tid.
Igennem en site:søgningen og cache date vil du nemt kunne se, hvornår siden sidst er blevet indekseret og hvornår indhold er publiceret.
Resultatet du ønsker at se er; at domænerne repræsenteret ikke er blevet crawlet i 10+ dage og hvor indholdet er flere måneder gammelt.
Tip 6: Tekstlængde
En række danske og udenlandske studier fremviser, at der er en korrelation imellem placeringen og mængden af tekst. Det vil sige, jo længere indhold jo højere placeringer.
Resultatet du ønsker at se er; at tekstlængden på de 10 øverste resultater i Google, er i et ”forholdsvist” lavt niveau og under hvad du kan producere hertil.
Tip 7: Antal søgeord
Et afsluttende tips du kan gøre brug af, som ligeså er tæt relateret til links og mængden af tekst, er antallet af søgeord pågældende URL rangerer på. Ofte vil man kunne se det som en svaghed, at den pågældende URL’er ikke rangerer på særlig mange søgeord. Disse data kan f.eks. fås igennem Semrush, Ahrefs eller SearchMetrics.
Resultatet du ønsker at se er; at den pågældende URL’er rangerer på forholdsvist få søgeord og herunder endnu mindre i top 3.
Leave a Reply