Er ønsket at arbejde aktivt med SEO, så skal de rette SEO analyser fremvise præcis hvor du skal igangsætte dit fokus. SEO er ikke blot arbejdet med simple elementer på en hjemmeside, men en aktiv indsats baseret på data, analyse og implementering. En analyse af hjemmesiden kan ikke stå alene, og både data og implementering er vigtigt i dette arbejde.

Igennem mit arbejde har jeg personligt lavet 100+ SEO analyser, for både egne projekter og en række af de største B2C og B2B hjemmesider i Danmark. Herunder har jeg samlet et overblik over de SEO analyser, som jeg mener giver mest mening for folk at gøre brug af.

Selve udførelsen af analysen vil ikke være en del af denne side. Dog vil jeg løbende indsætte relevante links heri, når jeg har skrevet en gennemarbejdet artikel omkring den pågældende analyse.

SEO analyser

Ønske du at få udarbejdet én konkret SEO analyse, som fremviser din hjemmesides nuværende performance og muligheder (performanceanalyse), så vil min anbefaling være at få et bureau til at udarbejde denne for dig. Disse vil ofte udarbejde en analyse af din hjemmeside som en del af deres salgsproces.

Overordnet når vi snakker SEO analyser, så kan vi opdele disse indenfor fire overordnet områder. Herunder finder du en oversigt over disse fore områder, som alle har tilknyttet en til flere analyser.

Indhold – Teknik – Adfærd – Adfærd

Indhold

Indholdet vil for mange værende et bærende element, da det er svært at skabe trafik (og konverteringer) uden at have indhold – og det rigtige indhold.

√ Søgeordsanalyse

Formål: Søgeordsanalysen skal fremvise det totale søgebehov i markedet, med fokus på din branche og tæt-relaterede brancher. Den gode søgeordsanalysen er fuldkommende for det øjeblik den er udført, og indeholder søgeord fra en række touchpoints i købstragten.

Tools: Google Keyword Planner, StoryBase, AnswerThePublic, Google Search Console, Keyword Heaven …

√ Mapping

Formål: Efter søgeordsanalysenopnår manførst det fulde udbytte, når en korrekte mapping har fundet sted. Dvs. mapping af det enkelte søgeord op i mod eksisterende hjemmeside. Den korrekte mapping skal tage forbehold for sværhedsgrad, adfærdsforståelse, målgruppeforståelse etc.

Tools: SEOtools for Excel, Ahrefs, Keyword Planner …

√ Indholdsanalyse

Formål: Med indholdsanalysen får du et fuldt indblik i hvorledes dit nuværende indhold præsterer overfor Google. Fokus skal være på hurtige fikses, som kan skabe en fremgang i Google.

Tools: Ahrefs,Keyword Planner, StoryBase, AnswerThePublic …

√ Tæthedsanalyse

Formål: Selve teorien omkring søgeordstæthed er debatteret ofte, og flere test fermviser både for og i mod anvendelsen. Ideen er at opnå den korrekte mængde af det søgeord, som du agter at ranke med, på den pågældende URL. Igennem analyse af egen performance og konkurrenters, kan du skabe grobund for korrekt procentsammensætning på tværs af hjemmesiden.

Tools: SEOtools for Excel, SearchMetrics …

Adfærd

Når det kommer til analysen af adfærden, så vil der være en række SEO analyser du kan gøre brug af, inden du bevæger dig over i feltet CRO/ konverteringsoptimeringer. Disse omfatter blandt andet følgende SEO analyser:

√ Bounce rate analyse

Formål: Formålet med en bounce rate analyse er, at fremvise hvilke dele af hjemmesiden som skaber en negativ adfærd. Data fra din egen hjemmeside skal skabe et fundament og outliers skal bearbejdes.

Tools: Google Analytics, ScreamingFrog & Excel …

√ CTR analyse

Formål: Ideen med analysen er at fremvise, hvilke URL’er som oplever dårlige og hvilke som oplever gode clik-through-rater. Arbejdet skal bestå af, at udbedre de sider med dårlige CTR – dvs. en dårlig adfærd – med erfaring fra de sider, som har en god CTR.

Tools: Google Search Console, Google Analytics, SEOtools for Excel …

Teknik

Når det kommer til teknisk SEO, så findes der et væld af analyser som du kan arbejde med. Disse omfatter blandt andet følgende SEO analyser:

√ Overall teknisk analyse

Formål: Er at fremvise alle fejl og begrænsninger tilknyttet hjemmesiden. Igennem en sådan teknisk analyse skal der blandt andet kigges på: indexability, URL-arkitektur, on-page elementer, GSC analyse og hastighed.

Tools: DeepCrawl, ScreamingFrog, Semrush, Sitebulb & Excel …

√ Indekseringsanalyse

Formål: Formålet med analysen er at fremvise, hvorvidt du har alle korrekte sider indekseret. Både for at sikre at du har dine vigtige URL’er i indeks, men ligeså for at sikre, at du ikke bruger dit crawlbudget på ikke-relevante sider. Herudover kan analysen fremvise underprioriteret dele af siden, som du skal arbejde mere med.

Tools: Google Search Console (SC), Site:-søgning direkte i Google, ScreamingFrog, Google Analytics Adfærd …