Organisk konkurrencefordel #1

I en serie under titlen ”organisk konkurrencefordel”, vil jeg løbende sætte fokus på små tips & tricks, som kan give din hjemmeside, blog eller webshop en konkurrencefordel når det kommer til den organiske tilstedeværelse.

I denne omgang skal vi se på, hvordan du kan udnytte ventetiden til lanceringen af et nyt produkt eller en ny hjemmeside – første punkt vil dog være det primære fokus. Helt lavpraktisk er der en udbredt forståelse omkring, at søgemaskinerne tillægger sider mere værdi, jo længere disse har eksisteret.

Den rette side oprettet i god tid, kan give din virksomhed en organisk konkurrencefordel – bedre placeringer og øget trafik – når eksempelvis den faktisk lancering finder steder.

Dette kan man med fordel benytte, når man f.eks. på forhånd er bevidst omkring kommende produktnyheder. Et eksempel herpå kan være nyt legetøj fra bObles, en ny vase fra Kähler eller det nyeste iPhone produkt. Ofte behøver du ikke have indgående viden omkring feltet, og almindelig research kan være nok.

Et praktisk eksempel herpå er MobilCovers.dk, som har brugt deres viden omkring Apples årlige produktlanceringer, tilpasset deres egen produktgruppe. Derfor havde de forud for lanceringen af både iPhone 6 og iPhone 7, lavet en side med informationer omkring covers til den kommende model, som var produceret forud på baggrund af rygter.

Trafikken forud og efter lanceringen af iPhone 7, til en siden direkte til emnet, oprettet flere måneder før lanceringen (Kilde: MobilCovers.dk).

Teorien bagved oprettelsen af en side, forud for lanceringen af selve produktet, er at få indekseret den pågældende URL og dennes indhold (og med fordel før konkurrenterne). På denne måde kan man påbegynde opbyggelsen af sidens værdi, med en teoretisk forståelse for, at siders alder er af betydning.

Der er dog ikke 100% enighed omkring, hvorvidt det er muligt at opbygge denne værdi 3-6 måneder forud for lanceringen. Men på trods af dette, vil følgende tips alt andet lige, forbedre muligheden for trafik forud og efter lanceringen.

Bonustips

  1. Opbyg interne links på hjemmesiden – f.eks. igennem blogindlæg, produkt- og kategorisider – for at opbygge værdien for den nyoprettet side.
  2. Skriv en udbydende tekst omkring emnet, med de informationer du skulle have på daværende tidspunkt. Overvej ydereligere at benytte grafiske elementer – eksempelvis kunne man ift. Apple produkter lave en infografi med hvilket informationer der var blevet lækket på forhånd.
  3. Skriv blogindlæg omkring relaterede emner og skab således nye interne links som understøtter siden. Dette har ligeså den tilføjet effekt, at du får en større procentdel af tekst på din side, som omhandler det pågældende emne.
  4. At fremskaffe nye links, ved at være den eneste på området som fremviser informationer, omkring et emne/produkt folk efterspørgere, er ikke særlig svært.

Kilde: http://launchusa.co.uk/what-people-want-in-the-new-iphone-6/

Hvornår kan du bruge tippet?

Står du ikke i en branche, hvor den næste hypet Kähler vase findes? Eller med hungrende forbrugere som tager i mod alt den information de kan, når det gælder den næste iPhone?

Den organiske konkurrencefordel behøver ikke kun at være tiltænkt virksomheder, med produkter som fremvist herover. Der findes et utal af situationer, hvor det for webshops giver mening, at skabe de(n) korrekte sider forud for begivenheden. Herunder har jeg samlet en liste over nogle af dem, som man med fordel kan tage i brug allerede nu.

  • Udsalgsperioder – Ifølge Google var der 790.630 søgninger på ”Black Friday” i november 2016 (NB: ikke 100% præcis tal). Og formentlig et utal af søgninger som f.eks. Black Friday elektronik, Black Friday legetøj og Black Friday modetøj i perioden omkring denne udsalgsbegivenhed. Den helt rette opbygget Black Friday-side, vil år efter år skubbe dig foran konkurrenterne.
  • Nye kollektioner – Indenfor mode, boligtilbehør og mange andre kategorier, er der præcise sæsoner for lanceringen af nye produkter. Her er det vigtigt at nævne, at man ikke nødvendigvis behøver at kende tidspunkt eller navnet for, at kunne oprette en relevant side forud for begivenheden.
  • Årstider – Diverse årstid byder ofte på nyheder, enten i form af ændret købsvaner eller nye produkter. Den første er særlig interessant at kigge efter, og kan eksempelvis ses direkte på tillægsord i søgninger, og være grundlag for evt. oprettelse af dertilhørende korrekte sider.
  • År – Der har været flere studier som har fremvist, at en simple indsættelse af årstal i pagetitle/metabeskrivelse, har øget placeringer/trafik. Hertil kunne man allerede i slutningen af 2016, have benyttet strategien til oprettelse af de helt rette sider, som kunne ”modne” til 2017 (normalt er jeg i mod at benytte årstal i URL’en, men det kan være en fordel i sådanne situationer).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *