Optimerer du kun din SEO indsats til søgemaskinen Google?

Har du overvejet, at dine besøgende også kunne komme fra alternative søgemaskiner?

I denne artikel fremviser jeg et fuldt overblik over de søgemaskiner, der er på markedet, således du er bevidst omkring dine muligheder.

Herudover fremviser jeg en case, hvor næsten 5% af den organisk trafik kommer fra andre søgemaskiner end Google. Disse 5% står for 11% af den samlet organiske omsætning genereret igennem alle søgemaskiner.

Selvom Google er den primære søgemaskine i Danmark, så er der stadig mange alternative søgemaskiner på markedet. Og selv Google vil hjælpe dig med at finde disse andre søgemaskiner.

Og hvorfor er det så vigtigt at kende disse andre søgemaskiner? Fordi det er endnu en indgangsvinkel til mere trafik og omsætning – og ofte med minimal indsats.

Selvom procenterne er forsvindende små, så er der stadig folk som bruger søgemaskiner som eksempelvis Bing og Yahoo! – som blot er få ud af mange af de alternative søgemaskiner der er på markedet.

Listen af søgemaskiner

  1. AOL Search
  2. Ask.com
  3. Baidu
  4. Bing
  5. Dogpile
  6. DuckDuckGo
  7. Ecosia
  8. Exalead
  9. Excite
  10. Gigablast
  11. Google
  12. HotBot
  13. Lycos
  14. MetaCrawler
  15. Mojeek
  16. Qwant
  17. Search Encrypt
  18. Searx
  19. Sogou
  20. Soso
  21. Startpage.com
  22. Swisscows
  23. WebCrawler
  24. Yahoo!
  25. Yandex
  26. Yippy
  27. Youdao

Listen er udarbejdet med hjælp fra Wikipedia.

Listen bliver formentlig snart udvidet med Ahrefs, som ønsker at udbygge deres helt egen søgemaskine.

Selvom listen er lang, så findes der overordnet et mindre antal muligheder. Teknologien der kommer bagved disse er nemlig fra Google, Bing, Ask eller Yahoo!.

På verdensplan indtager følgende søgemaskiner top fem: Google, Bing, Yahoo, Ask og AOL.

SEO optimering på alternative søgemaskiner

Det første du skal gøre er selvfølgelig, at tjekke hvorvidt du på nuværende tidspunkt modtage besøgende fra nogle af disse andre søgemaskiner. Om ikke andet så for, at bekræfte hvorvidt det økonomisk giver mening.

Dette kan du gøre igennem Google Analytics: All Traffic > Channels > Organic > Under ’ Primary Dimension:’ vælges ’Source’.

Eksemplet herover fremviser en situation, hvor der sammenlagt kommer næsten 5% fra andre søgemaskiner end Google.

Disse 5% er således en rigtig fornuftig portion organisk trafik at modtage. Særligt hvis dette kan opnås indenfor en tilsvarende mindre SEO indsats i mod disse alternative søgemaskiner.  

I den ovenstående case stod disse søgemaskiner ligeså for ca. 12% af den organiske genereret omsætning. Hvilket således er med til at konkludere, at der er tale om meget relevante besøgende fra disse søgemaskiner.

Opnå høje placeringer

Herunder fremsætter jeg en række af de tips, jeg personligt har brugt til at rangere højt på søgemaskinen Bing. Dog er test-gruppen lille, og der er således ikke tale om statiske valide resultater.

  1. Do-follow links med korrekt brug af ancher-text
  2. Korrekt brug af primære og sekundære søgeord i title-tag
  3. Korrekt brug af primære og sekundære søgeord i H-tags
  4. Sikre at alderen på domænet er højere end konkurrenterne
  5. Indholdet spiller, ligesom ved Google, en vigtig rolle. Herunder ligeså forståelsen af hvad folk faktisk ønsker, når de søger på det specifikke søgeord.
  6. Struktureret data (Kan tjekke igennem: https://www.bing.com/toolbox/markup-validator)

Kilder: 1, 2 & 3.

I kommende artikler vil jeg dele, hvordan du rangerer højt på andre relevante søgemaskiner.