Ahrefs er uden tvivl et af mine yndlings tools, når det kommer til arbejde med SEO og trafik fra Google.

Det stikker ligeså alle andre tools, når det kommer til søgeordsideer!

Og så har funktionen ’Newly discovered’ givet mig muligheden for, at være på forkanten med konkurrenterne. Konstant!

Læs med i denne artikel omkring, hvordan jeg bruger Ahrefs til konstant at holde mig opdateret omkring nye relevante søgeord.

Ahrefs er uden tvivl et af vores tids bedste SEO tools. Der er tale om et tool som giver utrolige konkurrencefordele indenfor SEO.

Nicolaj Vinter

Når man har arbejdet med SEO i længere tid, så er mængden af content ideer og dertilhørende søgeord, meget lille. Man har antageligt produceret en stor del af det indhold, som der er oplagt indenfor ens branche.

Derfor flytter de fleste deres fokus til andre SEO discipliner – eller måske endda helt væk fra SEO. En praksis som kun gør det nemmere for konkurrenterne.

Derfor skal der konstant nye ideer til produktionen af indhold, således denne kan bibeholdes på et kontinuerligt højt niveau.

Igennem ’Newly discovered’ fra Ahrefs, får du lige præcis de data som du er på udkig efter.

Funktionen er en del af Ahrefs ’Keywords explorer’ og giver herved deres bud på nye søgeord, ud fra et allerede givet søgeord/søgeordsområde.

Eksempelet herover er indenfor området ’lån’, som af mange betragtes som værende et meget konkurrencepræget område. Hvilket særligt gør content til et vigtigt element.

På nuværende tidspunkt oplyser Ahrefs, at både ”fb lån” og ”må jeg godt tage lån på rehabiliterings hjælp” er to nye søgeord tilknyttet området lån.

En hurtig søgning på ”fb lån” fremviser, at der endnu ikke er nogle på side 1, som har forsøgt sig med dette område.

Du vil selvfølgelig opleve, at volumen på disse nye søgeord er meget begrænset.

Successen bagved startegien ligger i, at udføre denne proces løbende og udvælge de søgeord, som har en opadgående trend.

Hvis du rammer et søgeord tidligt i forløbet, og er den første af dine konkurrenter som har en dedikeret URL hertil, så vil du have en (lille) konkurrencefordel ift. at opnå og vedligeholde de høje placeringer.

Opsummering: Strategien anvendes løbende ved, at du udpeger en række relevante søgeord for din niche. Opsæt herefter en kalender påmindelse omkring at tjekke ’Newly discovered’ i Ahrefs på daglig/ugentlig basis. Så snart du spotter relevante nye søgeord opretter du URL’en dedikeret hertil – evt. blogindlæg – med kort relevant tekst. Er der et område der opnår en opadgående trend, igangsættes en større tekstproduktion og fokus på området.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *